Arvostelijana Gigante
Resident Evil 3: Nemesis (PsOne)
”T...tääähdeet, täähdeet...”
Ei kahta ilman kolmatta.
On
melkos hankalaa sanoa onko kolmosresku nyt sivuosa vai osana pääjuonta,
koska se täyttää käytännössä molemmat paikat. Mikäli kuitenkin vielä
muistan oikein, pelistä alun perin oltiin kyhäämässä ihan perus
sivuosaa, mutta nro kolmonen taidettiin silti läntätä viime hetkessä
peliin, tehden siitä osan pääjuonta. Pelin tarina kuitenkin on seuraava:
Jo kakkospelissä nähty Raccoon city joutuu T-viruksen aiheuttaman
zombie-epidemian uhriksi, jolloin kaupunki joutuu karanteeniin, eikä
sieltä päästetä ketään ulos toisia nakertelemaan. STARS-ryhmän entinen
jäsen, Jill Valentine ei kuitenkaan tyydy jäämään kuolemaan kaupunkiin
vaan päättää selviytyä. Kuitenkin Jill saakin huomata pian, että jokin
seuraa tiiviisti hänen ja muiden STARS-jäsenten kannoilla ja tämä
”jokin” on yllättävän pysäyttämätön…
Ajallisesti peli
sijoittuu ennen kakkosta, mutta päättyy lopulta kuitenkin kakkosen
jälkeen. Peli on pohjaltaan hyvin samankaltainen kakkoseen nähden, mutta
uutena uutukaisena peliin on lisätty hieman lisää pikkukivaa.
Ensimmäisenä mainitaan, että tällä kertaa koko Raccoon City onkin
kuljettavana eikä vain RPD:n asema. Toinen asia uutena ovat
mahdollisuudet väistää hyökkäyksiä oikealla ajoituksella ja mahdollisuus
tehdä uusia ammuksia. Kolmas ja ikimuistoisin asia peliin on tietysti
Nemesis-hirviö.
Jo Resident evil 2:n loppuvaiheilla pelaajaa seurasi
ahdistavasti Mr.X/T-00, jonka pohjalta Nemsku onkin suunniteltu, mutta
Nemesis tekee roolinsa lievästi muistettavammin kuin mitä herra poplari
ja jää kummittelemaan ensimmäisen tapaamisen jälkeen jokaisen pelaajan
muistoihin.
Heti ensimmäisellä kerralla kun aloin taistelemaan
Nemmyä vastaan, kuolin hutiloidessani jo kahdesta hyökkäyksestä, vaikka
energiani olivat alussa aivan täysillä. Lisäksi Nemsku saattaa kantaa
mukanaan järeää raketinheitintänsä, joka tekee hänen iskumahdollisuudet
hetkellisesti heikoimmiksi mutta antaa toisaalta myös suuremman
kantaman. Ihan kuin tämä kaikki ei riittäisi ollenkaan, Nemesis juoksee
pelaajan perässä pahimmassa tapauksessa jopa ovien läpi siihen saakka
kunnes pelaaja saa tämän eksytettyä. Nemesiksen voi kyllä pysäyttää,
mutta vain väliaikaisesti, sillä tämä jahtaa pelaajaa taatusti koko
pelin ajan hieman myöhemmin.
Kontrolleiltaan peli on
identtinen edellisiin osiin, elikkä konkareille ”tankkiohjaus” tuskin
tuottaa ongelmia. RE3:ssa portaita pitkin kiivetessään ei enää tarvitse
painella x:ää ja kuten aikaisemmin mainitsin, iskuja voi nyt väistellä
ja vihollisia ravistella irti itsestään.
Vaikka väistönamiskalla
voi välttää jopa Nempun vaaralliset iskut, niin harmikseni joudun
myöntämään, että en ikinä tiedä miten hitossa koko väistö suoritetaan.
Hahmoni on väistänyt iskuja lähinnä tuurilla tai muilla sattumilla, kuin
varsinaisella taidolla.
Ykkösreskusta tutut
vaihtoehtomahdollisuudet tekevät vaihteeksi paluun: Voit vaikuttaa
joihinkin pelin tapahtumiin ja vastaaviin. Esim. mennessäsi vaikka ensin
jonnekin muualle tutkimaan tai valitessasi Nemesiksen hyökkäyksen
aikana eri vaihtoehtoja, voit vaikuttaa pelin tiettyihin vaiheisiin ja
välikohtauksiin. Nämä, jos mitkä lisäävät uudelleenpeluuarvoa.
Graafisesti
peli on perus PsOne-linjaa ja menee melko lailla tasoissa kakkosen
kanssa, mutta taas kerran hivenen kaunistetumpana. Zombeilla on nyt
enemmän liikehdintää ja muutenkin enemmän erilaisia vaatetuksia. Myös
naiszombeilla on enemmän eri vaatteita eikä vain mitään jatkuvia toppeja
ja shortseja. Jillin ulkoasu on myös muuttunut hurjasti. Ykkösosan
pidempi kampaus on muuttunut paljon lyhkäisemmäksi ja vaatetuksena
hänellä on hutsahtava toppi ja polviin ulottuva hame, (joka mystisistä
syistä onkin ollut kenties Jillin ikonisin vaatetus.). Toki Jillillä
sentään on villapaita kiedottuna nätisti vyötäisillä, mutta uskoisin
että yön kylmyydessä moisessa kevyessä vaatetuksessa saa muutakin kuin
virustartunnan. Muutoksista puheenollen, Jillin ykkösosan kamalasta
äänestä on päästy sentään lopulta eroon.
Kaupungin
ympäristöt lehtikioskeista ravintoloihin on toteutettu kauttaaltaan
törkeän hyvin. Paikat ovat yhtälailla levällään kuin voisi
zombi-invaasiolta odottaa. Kaupungilla vaeltelevien hirviöiden lisäksi,
vesiposti suihkuttaa vettä, rakennukset ovat liekeissä ja ihmiset
juoksevat kaupungilla henkensä edestä.
Hienoin asia mitä muistan, on
että tämä peli osaa aina tarjota jotain uudenlaista kokemusta: Välillä
tulee bongattua joku uusi ihminen kadulta, joka yrittää juosta henkensä
edestä karkuun tai bongattua joitain ihan eri vihollisia mitä
aikaisemmin odotin.
Kaupunki on hieno paikka tutkia, mutta koko kyttälaitokselle meneminen on tehty lähinnä sillä perustein, että ”Jill menee kyttäasemalle, koska… Öööh….no siksi kun se on STARS-jäsen”.
Haavoittunut Marvin-parkakin jätetään lojumaan lattialle ilman mitään
järkevää syytä. Mikäs perkeleen rasisti Jill on olevinaan?
Äänipuolelta
peli on sitä perinteistä keskitasoisen hyvää englanninkieltä, josta en
nyt mitään järkyttävän huonoa pysty muistamaan. Ainakaan ääninäyttelyssä
ei tullut havaittua samoja kiekaisuvokaaleja kuin mitä kakkosesta.
Nemesis-hirviö se huutelee samaa ”Staarss…”:ia ja kuulostaa
aina yhtä peevelin pelottavalta, unohtamatta tämän ahdistavaa
tunnussävelmää. Pelin demovideon painostavan voimakas kappale sopi
peliin aivan peevelin hyvin, miksi samaa kipaletta ei päästy kuulemaan
sarjan muissa osissa.
...
Lopuksi vielä huonoja puolia, ensinnäkin mainitsen koko pelin ”Helppo”-vaikeustason.
Jumaliste, ”Kid-mode” tai ”For Action-Jonne’s” olisi
osuvampi nimi. Heti pelin alussa Jilliltä löytyy näet tavara-arkusta
aivan naurettavat määrät aseita. Olisin ymmärtänyt vielä alun
rynnäkkökiväärin ja loputtomat mustenauhat kirjoituskoneeseen, mutta
perhana, arkusta löytyy liki kaikki aseet peräti pistoolista magnumiin.
Enää olisi pitänyt laittaa raketinheitin arkkuun, niin siinähän olisi
kaikki, jotta pelistä ei irtoa mitään haastetta. Pelin ”Vaikea”-
vaikeusaste vastaa taas enemmän Kakkosen Normalia kuin mitään kovinkaan
vaikeaa. Aloittakaa suosiolla siis vaikeimman kautta.
Hyvä
pelihän kolmosresku kuitenkin on, sitä en voi kiistää. Onhan peli turhan
toimintapainotteinen, mutta kintereillä vainoava Nemesis luo oman
ahdistavuuden tunteen pelkän ”tavara-arkulle takaisin vihollislaumojen
läpi” juoksemisen lisäksi. Myös eri vaihtoehdot lisäävät
uudelleenpeluuarvoa.
Ei vedä vertoja kakkoselle tai Remakelle, mutta on silti ihan kelpo ostos sarjan faneille.
4/5 ja ”Gigsu suosittelee”-merkki
”STARS!”
”Ääägh!”
------------------------------------------------
arvostelijana Bella
Pelin easy mode naurattaa ainakin ensi alkuun helppoudellaan. Jillillä on heti alussa mm. konekivääri ja magnum, sekä loppumattomat ink ribbonit. Hi hi hi... Mutta sitten ei (ehkä) enää naurata kun Nemesis on tappanut sinut ensimmäisen kerran. Eikö tuo ääliö voi jättää minua rauhaan?! "S.T.A.R.S..."
Kaiken kaikkiaan on sanottava, että RE 3 yllättää monella saralla, eikä suinkaan positiivisesti. Pelin vaikeusasteet ovat naurettavia: easy on aivan liian helppo ja hard aivan liian vaikea. Peli on todella lyhyt.
Nemesiksen olisi kai tarkoitus luoda pelottavaa tunnelmaa, mutta minut tuo hameveikko sai ensi säikähdyksen jälkeen vain nauramaan, kuten koko peli. RE 2 oli huippu: tunnelma oli kohdallaan alusta asti, musiikki ja vaikeustaso samoin. Ehkä RE 3:n grafiikka on parempaa kuin kakkosen, mutta siihen ei jaksa kovin paljoa kiinnittää huomiota.
RE 3 on sanalla sanoen ärsyttävä kaikin tavoin. Vasta tämän pelin nähtyään tajuaa miten hyvä RE 2 todellisuudessa olikaan, aina johdannosta alkaen lopputeksteihin asti. Legenda! Klassikko! Täydellinen! Paras!
Pysykää Clairena ja Leonina - älkää vaihtako takaisin Jilliin! Paska peli!
RESIDENT EVIL 3:n PISTEET:
ÄÄNET 91
HAASTE 96
GRAFIIKKA 94
PELITUNTUMA 98
YHTEENSÄ 95 - HUIPPU!
Pelille antoivat pisteet Bella & Dino.
MITÄ?!?!?! HAUKUTTE PELIN EKA JA SITTEN SE ON HUIPPU?! EN OLE MISTÄÄN ARVOSTELUN KANSSA SAMAA MIELTÄ!!! AINOA MIINUS MIKÄ PELISTÄ LÖYTYY ON SE ETTÄ POMOVASTUKSIA EI JUURIKAAN LÖYDY JA SIINÄ KAIKKI!!! PASKIN ARVOSTELU MITÄ OON IKINÄ NÄHNY!!!
VastaaPoistaTOTTA MOOSES!! PASKAT KRIITIKOT!! PASKA ARVOSTELU!!
VastaaPoistaVoihan Hel*etti siis noi kriitikot ei osaa päättää onko se hyvä vai ei siis miettivat ensin ennenkui arvostelee >:X
VastaaPoistaNyt ei oo kaikki kaljat keississä ^^
VastaaPoista